menu

вибачте, йде оновлення сторінки

 

Батьки - це найрідніші люди для кожного учня/учениці,

і тому їхня підтримка є необхідною та важливою.

 

 

В умовах змін, що відбуваються в українському суспільстві, проходить зміна акцентів виховного впливу на молоде покоління. Проте на першому місці за виховною впливовістю залишається сімейне виховання.

Виховання в сімʼї є першоосновою розвитку дитини як особистості, і  українське законодавство чітко визначає межі відповідальності сім’ї за навчання, виховання дітей: саме батьки чи особи, які їх замінюють, зобов’язані постійно дбати про своїх дітей, створювати належні умови для розвитку їх природних здібностей, зміцнення фізичного здоров’я, отримання загальної освіти та інше.

 

Права та обов’язки батьків здобувачів освіти

 

 1. Виховання в сім’ї є першоосновою розвитку дитини як особистості. Батьки мають рівні права та обов’язки щодо освіти і розвитку дитини.

 2. Батьки здобувачів освіти мають право:

- захищати відповідно до законодавства права та законні інтереси здобувачів освіти;

- звертатися до закладів освіти, органів управління освітою з питань освіти;

- обирати заклад освіти, освітню програму, вид і форму здобуття дітьми відповідної освіти;

- брати участь у громадському самоврядуванні закладу освіти, зокрема обирати і бути обраними до органів громадського самоврядування закладу освіти;

- завчасно отримувати інформацію про всі заплановані у закладі освіти та позапланові педагогічні, психологічні, медичні, соціологічні заходи, дослідження, обстеження, педагогічні експерименти та надавати згоду на участь у них дитини;

- брати участь у розробленні індивідуальної програми розвитку дитини та/або індивідуального навчального плану;

- отримувати інформацію про діяльність закладу освіти, у тому числі щодо надання соціальних та психолого-педагогічних послуг особам, які постраждали від булінгу (цькування), стали його свідками або вчинили булінг (цькування), про результати навчання своїх дітей (дітей, законними представниками яких вони є) і результати оцінювання якості освіти у закладі освіти та його освітньої діяльності;

- подавати керівництву або засновнику закладу освіти заяву про випадки булінгу (цькування) стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу;

- вимагати повного та неупередженого розслідування випадків булінгу (цькування) стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу.

3. Батьки здобувачів освіти зобов’язані:

- виховувати у дітей повагу до гідності, прав, свобод і законних інтересів людини, законів та етичних норм, відповідальне ставлення до власного здоров’я, здоров’я оточуючих і довкілля;

- сприяти виконанню дитиною освітньої програми та досягненню дитиною передбачених нею результатів навчання;

- поважати гідність, права, свободи і законні інтереси дитини та інших учасників освітнього процесу;

- дбати про фізичне і психічне здоров’я дитини, сприяти розвитку її здібностей, формувати навички здорового способу життя;

- формувати у дитини культуру діалогу, культуру життя у взаєморозумінні, мирі та злагоді між усіма народами, етнічними, національними, релігійними групами, представниками різних політичних і релігійних поглядів та культурних традицій, різного соціального походження, сімейного та майнового стану;

- настановленням і особистим прикладом утверджувати повагу до суспільної моралі та суспільних цінностей, зокрема правди, справедливості, патріотизму, гуманізму, толерантності, працелюбства;

- формувати у дітей усвідомлення необхідності додержуватися Конституції та законів України, захищати суверенітет і територіальну цілісність України;

- виховувати у дитини повагу до державної мови та державних символів України, національних, історичних, культурних цінностей України, дбайливе ставлення до історико-культурного надбання України;

- дотримуватися установчих документів, правил внутрішнього розпорядку закладу освіти, а також умов договору про надання освітніх послуг (за наявності);

- сприяти керівництву закладу освіти у проведенні розслідування щодо випадків булінгу (цькування);

- виконувати рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти.

4. Держава надає батькам здобувачів освіти допомогу у виконанні ними своїх обов’язків, захищає права сім’ї.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування мають поважати право батьків виховувати своїх дітей відповідно до власних релігійних і філософських переконань, а суб’єкти освітньої діяльності мають враховувати відповідні переконання під час організації та реалізації освітнього процесу, що не повинно порушувати права, свободи та законні інтереси інших учасників освітнього процесу.

5. Інші права та обов’язки батьків здобувачів освіти можуть встановлюватися законодавством, установчими документами закладу освіти і договором про надання освітніх послуг (за наявності).

Джерело: Стаття 55 Закону України "Про освіту"

 

Правове регулювання відносин у сімʼї між батьками і дітьми здійснюється на основі Конституції України, законодавства про шлюб і сімʼю, цивільного Кодексу України. Правовідносини між батьками і дітьми регулюються також міжнародними документами: загальною декларацією прав людини, Декларацією прав дитини, Конвенцією ООН про права дитини.

У сучасних умовах координацію виховних дій сім’ї покладено на освітній заклад, і від того, як організована робота з батьками,  значною мірою залежить успішність процесу навчання і виховання учнів.

Співпраця педагогічного колективу Кременчуцького ліцею № 10 "Лінгвіст" Кременчуцької міської ради Полтавської області з батьками проводиться у різноманітних формах з використанням різних методів педагогічної діяльності. У закладі освіти діють батьківська рада ліцею, загальношкільний і батьківські комітети класів.

Типове положення про батьківську раду і батьківський комітет

Положення про батьківський комітет

Велику роль у співпраці батьків учнів і класного керівника відіграє батьківський комітет класу. Від злагодженості та відповідальності роботи цього комітету залежить атмосфера класного колективу, взаємини батьків один з одним, спілкування дорослих і дітей.

Добре організований батьківський комітет може виконувати в класі різні функції, однією з яких є допомога в організації освітнього процесу: наприклад, організація конкурсів на кращий щоденник або зошит; рейдів-перевірок дбайливого ставлення учнів до свого портфеля, підручників чи письмового приладдя. Особливе значення має участь батьківського комітету в днях відкритих дверей класу та днях самоврядування.

Ще одна важлива функція батьківського комітету класу - допомога класному керівникові в позакласній роботі. Насамперед - організація та проведення батьківських уроків у класі, тобто надання можливості для творчості, імпровізації кожній родині. Крім таких уроків, батьківський комітет може допомогти класному керівникові в організації свят, екскурсій і поїздок. Допомога батьківського комітету в розв’язанні проблем із відвідуванням театрів, музеїв, виставок є досить значною, усі ці заходи цікаві не лише дітям, але й самим батькам: побачити свою дитину в незвичних обставинах, проаналізувати її поведінку, ставлення до того, що відбувається, просто поспілкуватися зі своєю дитиною та іншими дітьми.

Багато чого може зробити батьківський комітет для розв’язання господарсько-побутових питань класу: ремонт кабінету, меблів, харчування дітей у шкільній їдальні, дотримання санітарно-гігієнічних і профілактичних норм. За певних обставин батьківський комітет має не лише право, але й обов’язок взяти участь у роботі школи з проблемними родинами.

Батьківський комітет обирається загальними зборами батьків з урахуванням пропозиції класного керівника та за ініціативи самих батьків. Термін повноважень батьківського комітету - один рік, але за нагальної необхідності його може бути переобрано позачергово або подовжено його повноваження. Починаючи роботу із класом, класному керівникові слід попередити батьків про щорічне оновлення членства в батьківському комітеті.

Зазвичай обов’язки в батьківському комітеті розподіляються між його головою, заступниками, які відповідають за окремі ділянки роботи, і скарбником.

Голова батьківського комітету організовує його загальну діяльність, разом із заступниками складає план роботи, допомагає класному керівникові під час підготовки та проведення батьківських зборів, представляє колектив батьків класу в батьківському комітеті школи. За необхідності захисту прав учнів класу в правових структурах голова бере участь у них або у відвідуваннях проблемних родин, а також допомагає розв’язувати конфлікти в дитячому колективі.

Заступник голови батьківського комітету, відповідальний за результативність навчальної діяльності учнів класу, організовує участь батьків у шкільному житті дітей: відвідування різноманітних заходів, днів творчості в класі та школі. Він допомагає класному керівникові придбати необхідні навчальні посібники; обдарованим учням - у пошуку спонсорів для організації олімпіад, конкурсів і фестивалів.

Заступник голови батьківського комітету, який керує позакласною діяльністю за участю батьків, виконує різноманітну роботу. До його компетенції входить: залучення батьків до організації занять гуртків, секцій, батьківських уроків; організація спільних свят, походів, екскурсій, поїздок, розважальних заходів.

Заступник голови батьківського комітету, відповідальний за господарську роботу в класі, організовує допомогу батьків у ремонті та оформленні класного кабінету, в придбанні предметів, необхідних для класного колективу.

До обов’язків скарбника входить збирання коштів на потреби класу, складання кошторису витрат та звітності перед батьківськими зборами.

Засідання батьківського комітету відбуваються два-три рази на чверть, однак за певних умов зустрічі можуть бути частішими.

Документами, що регламентують діяльність батьківського комітету, є протоколи його засідань, положення про батьківський комітет школи, план роботи батьківського комітету на навчальний рік або півріччя та графік засідань.


Джерело: http://osnova.com.ua

 

Провідною формою роботи  з батьками, яка характеризується значною педагогічною доцільністю і є обов'язковою, є батьківські збори.

Загальношкільні та класні батьківські збори плануються на навчальний рік. У плані роботи класних керівників зазначається назва (за потреби) та тематика питань.

Основна частина  класних батьківських зборів спрямована на формування педагогічної культури батьків, накопичення ними знань та навичок з виконання батьківських функцій та виховання дітей.       

Збори носять як теоретичний, так і практичний характер:

розбір ситуацій,

тренінги,

практикуми,

за допомогою яких батьки мають можливість набути впевненості в собі, рішучості в досягненні мети виховання, побачити можливості не тільки для розвитку  дітей, а й резерви власної самореалізації.  

      

Результативними і цікавими вважаються  «нестандартні збори»: круглий стіл, тематична дискусія батьків із запрошенням спеціалістів, спільні збори батьків і дітей, родинні свята, зустрічі  тільки батьків чи тільки матерів окремо.

Збори відбуваються у вигляді  доповідей класних керівників, виступів  учителів, адміністрації, самих батьків, із залученням учнів, представників дитячих громадських об’єднань та організацій, керівників гуртків та секцій. Вони супроводжуються показом презентацій, творчих робіт, виступами художньої самодіяльності тощо.

Для забезпечення форм і змісту співпраці школи і батьків у нашому закладі освіти використовують усні журнали; 

"дерево родоводу",

зустрічі поколінь ,

"у сімейному колі";

"шануймо традиції",

"вечорниці"  - звернення до народних традицій у сімейному вихованні;

"день добрих справ" - спільна трудова діяльність педагогів, батьків і дітей;

"дискусійний клуб" - обговорення проблемних питань виховання;

"аукціон ідей сімейного виховання",

"батьківський ринг",

"сімейні посиденьки в класі" ,

"родинний міст" -зустрічі з батьками та обговорення проблем виховання;тощо.

Тематичні вечори запитань і відповідей сприяють глибокому пізнанню методики сімейного виховання. На них запрошуються працівники правоохоронних органів, юристи, лікарі, психологи, соціальні працівники, фахівці, які опікуються проблемами виховання молоді.

 

 

Педагогічний лекторій, всеобуч передбачає надання батькам систематизованих знань з теорії виховання, привернення їх уваги до актуальних проблем виховання.

Під час запрошення батьків до школи для конфіденційної розмови про шкільні проблеми дитини (подяки, заохочення і, навпаки, погана поведінка, неуспішність тощо) педагог висловлює свої міркування, відповідає на запитання батьків, надає корисні поради.

"Університет педагогічних знань", яким керує шкільний психолог, передбачає більш серйозну підготовку з теорії виховання. Заняття відбуваються у формі лекцій та семінарів. Батьки беруть участь в обговоренні проблем. Консультації батькам передбачають надання конкретних рекомендацій, порад з актуальних для батьків питань.

День відчинених дверей надає можливість показати майже всю роботу нашого закладу освіти. Головна мета - привернути увагу батьків до проблем освітнього процесу, а саме - формування різнобічної, компетентної Особистості, готової до навчання впродовж життя і майбутнього. Завжди вимагає серйозної підготовки: оформлення школи, організації програми свята (концерту, зустрічей у класах, підготовки виставок, спортивних змагань тощо).