menu

НОРМАТИВНА БАЗА

Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» від 18 грудня 2018 р. № 2657-VIIІ.

Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти Наказ МОН № 1646 від 28.12.2019 року

Лист МОН України від 10.03.2021 №1/9-128

«Щодо необхідності проведення додаткових профілактичних заходів в середовищі дітей та підвищення обізнаності батьків»

 

План заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькування) в закладі освіти

Порядок подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти

Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування)

Протидія булінгу в закладі освіти: системний підхід


План заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти; порядок подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти; порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування)

Уповноважена особа для проведення заходів реагування

у разі виявлення фактів домашнього насильства

заступник директора з виховної роботи

Лаврик Кcенія Анатоліївна

СТОП, БУЛІНГ!

Національна дитяча гаряча лінія

Для дітей і про дітей

з питань жорстокого поводження/домашнього насильства

 

0800500225

безкоштовно зі стаціонарних та мобільних телефонів у межах України

 

116111

безкоштовно з мобільних телефонів у межах України

 

Електронні канали зв'язку:

 

 Facebook — https://www/facebook.com/childhotline.ukraine/

 Instagram — childhotline_ua

 Telegram - CHL116111

 

КОРИСНІ ПІДКАЗКИ

для учнів

Насильство. Як його уникнути?

Безпечна школа 

Маски булінгу.

Конфлікт і взаємодія.

для батьків

Булінг у школі: як діяти батькам?

Попередження насильства, жорстокості в сімї.

для вчителів

Цькування у школі: як лікувати клас від булінгу.

Особливості підтримки дітей і їхніх сімей у ситуації домашнього насильства.

Законодавство з питань протидії насильству над дітьми.

Микола Кулеба - Уповноважений Президента України з прав дитин

 

НА САЙТІ ЛІЦЕЮ

матеріали щодо протидії булінгу, консультації, поради

 

Правова сторінка

Сторінка психолога

Сторінка соціального педагога

 

Інформація для учнів

Інформація для батьків

 

На допомогу вчителю - Корисні посилання

 

Алгоритм дій класного керівника в разі виявлення булінгу в дитячому середовищі

          1. Означити  явище і для дітей, і для дорослих.

 Дорослий, якій взяв на себе відповідальність припинити це явище, повинен поговорити з групою, у якій відбувається цькування і назвати явище групі.

Якщо не називаєте все своїм ім'ям, усі будуть робити вигляд, що нічого особливого не відбувається. Ніяких:  «У Саші не ладиться з однокласниками».

Ми чітко говоримо:  «Коли дитину навмисно доводять до сліз, систематично дражнять, коли відбирають, ховають, псують її речі, коли її штовхають, щипають, б'ють, обзивають, підкреслено ігнорують - це називається цькування. Це насильство. Булінг»

Діти досить часто не усвідомлюють, що саме роблять. У них в голові це називається «ми його дражнимо», або «ми так граємо», або «ми його не любимо».  Вони повинні дізнатися від дорослого, що коли вони роблять так, це називається насильством, що є неприпустимим, за що треба нести відповідальність.

2. Дати однозначну оцінку.

Дітям необхідно пояснити, що люди можуть бути дуже різними вони можуть подобатися один одному більше або менше, але це не привід для насильства. Люди  здатні навчитися бути разом і працювати разом,  навіть якщо вони дуже різняться між собою.

Можна навести приклади, що нам може здаватися неправильним в інших людях: зовнішність, національність, реакції, захоплення, поведінка. Навести приклади, як одна і та ж якість у різні часи і в різних групах оцінювалася по-різному. Таким чином ми формуємо толерантне ставлення один до одного.

3. Визначити булінг як проблему групи.

При виясненні що, хто, як … ви почуєте: «А чого він? А ми нічого ... а це не я » і все в такому дусі. Зрозуміло, що толку від обговорення в такому ключі не буде.

Тому не треба його вести. Не треба сперечатися про факти, з'ясовувати, хто і що не так зробив. Потрібно позначити цькування - як хворобу КЛАСУ.

Так і сказати: «Є хвороби, які вражають не людей, а групи, класи, компанії.  Якщо група не стежить за чистотою відносин, вона  може захворіти – насильством, яке негативно впливатиме на кожного в класі. Дорослому необхідно запропонувати терміново  лікуватися, щоб клас був здоровим, дружнім».

Це дозволить насильникам зберегти обличчя і навіть наддасть їм можливість хоча б спробувати приміряти роль конструктивного лідера.

І, що особливо важливо, це знімає протиставлення між жертвами - насильниками - свідками. Всі в одному човні, загальна проблема, давайте разом її вирішувати.

З дітьми старшого віку можна подивитися і обговорити фільм «Опудало». З маленькими - «Гидке каченя».

4. Активізувати моральне почуття і сформулювати вибір.

Результат не буде міцним, якщо діти просто будуть намагатися виконати формальні вимоги вчителя. Завдання - включити моральну оцінку того, що відбувається. Можна запропонувати дітям оцінити, яким є їхній внесок у хворобу класу під назвою «насильство».

Припустимо 1 бал - це «я ніколи в цьому не беру участь», 2 бали - «я іноді це роблю, але потім шкодую», 3 бали – «цькував і буду цькувати, це здорово». Нехай всі одночасно покажуть на пальцях - скільки балів вони поставили б собі? 

Тут  ні в якому разі не можна намагатися викрити когось. Навпаки, потрібно сказати: «Що кожний по-різному бачить проблему, добре, що більшість не   вважає, що цькувати - це добре і правильно.  Це чудово, значить, нам буде неважко впоратися з цією проблемою». Так моральна оцінка цькування стає не зовнішньою, нав'язаною дорослим, її дають самі діти.

Якщо група дуже загрузла в задоволенні від насильства, конфронтація може бути більш жорсткою. Можна знову ж таки використати засіб з «гидким каченям». Нагадавши дітям той уривок, у якому описано цькування. Сказати приблизно наступне: «Зазвичай, читаючи  казку «Гидке каченя», ми співчуваємо головному герою. Нам його шкода, ми за нього переживаємо. Але зараз я хочу, щоб ми подумали про ось цих курей і качок. Вони так і залишаться злими, нездатними ні співчувати, ні літати. З каченям-то все потім буде добре, воно полетить з лебедями.

Коли в класі виникає схожа ситуація, кожному доводиться визначитися: хто він є в цій історії.  «Серед вас є бажаючі бути злими індиками і курьми? Який ваш вибір?».

5. Сформулювати позитивні правила життя в групі та укласти контракт.

До цих пір мова йшла про те, як не треба. Помилкою було б зупинитися на цьому, тому що, заборонивши дітям колишні способи реагування і не давши інших, ми провокуємо стрес, розгубленість і повернення до старого. Досить просто разом з дітьми сформулювати правила життя в групі. Наприклад:

У  нас ніхто не з'ясовує стосунки кулаками.

У нас не ображають один одного.

У нас не дивляться спокійно, якщо двоє б'ються - їх розбороняють.

Правила повинні бути доступними, зрозумілими для всіх, виписуються на великому аркуші і за них всі голосують. Ще краще, щоб кожен поставив підпис, що зобов'язується їх виконувати. Цей засіб називається «укладення контракту», він прекрасно працює. Якщо правила хтось порушує, йому можуть просто мовчки вказати на плакат з його власним підписом.
 

6. Моніторинг і підтримка позитивних змін.

Дуже важливо щоб дорослий, який взявся вирішувати ситуацію пов’язану з булінгом, не залишав групу. Він повинен регулярно питати, як справи, що вдається, що важко, чим допомогти. Можна зробити "лічильник одужання", який-небудь кошик, куди кожен, кому сьогодні дісталося або хто бачив щось, що було схоже на насильство, може покласти камінчик. За кількістю камінців визначається, чи гарний сьогодні був день, краще на цьому тижні, ніж минулого і тому подібне.

Можна ставити спектаклі, складати казки і робити колажі про «хроніку одужання колективу», зробити «графік температурного режиму в групі»  і т. ін.

Суть в тому, що група постійно отримує щирий інтерес від авторитетного дорослого і, як і раніше, вважає перемогу над цькуванням своєю спільною справою.

7. Гармонізація ієрархії.

Ось тепер треба думати про популярність. Про те, щоб кожен мав визнання в чомусь своєму, міг пред'явити себе групі, бути корисним і цінним у ній.

Свята, конкурси, огляди талантів, походи, експедиції, ігри - арсенал багатий. Ознака гармонійної груповий ієрархії - відсутність  закріплених ролей, гнучке перетікання ролей: в цій ситуації лідером стає той, у тій - інший. Один краще всіх малює, інший забиває голи, третій придумує ігри. Чим більше різноманітної і осмисленої діяльності, тим здоровіша група/клас.